Hoe werkt een Spoelzee ©
met een regelwerk?
Om de jachthavens aan de Waddenzee op diepte te houden, moeten ze minmaal éénmaal per jaar gebaggerd worden om het slib te verwijderen. Dat baggeren kost erg veel geld en energie en moet elk jaar opnieuw gebeuren.
Een zogenaamde Spoelzee © van enkele hectares is hiervoor een uitstekende en duurzame oplossing. Tweemaal per dag, gelijk met de getijdebeweging, loopt deze open verbinding met de zee vol met zeewater. Zeewater dat op een later moment wanneer het weer laagwater is, gebruikt kan worden om de jachthaven en de geul uit te spoelen. De in- en uitstroom van dit zeewater wordt volautomatisch gestuurd met een zg. regelwerk.
In het seizoen van 2018 zijn voor het eerst 52 jachthavens in- en om de Waddenzee onderzocht. De bedoeling is dit tweejaarlijks te herhalen en te updaten.
De aanloopgeul naar Noordpolderzijl is voor het vaarseizoen van 2019 weer gebaggerd. Dit jaar iets minder qua diepte in vergelijking met vorig jaar vanwege de moeilijke weersomstandigheden waarmee de baggeraar te maken heeft gehad, maar nog steeds goed bereikbaar voor Wadvaarders. Ook is nu de havenkom goed afgevlakt.
Eindelijk is het weer goed afmeren in de jachthaven van Schiermonnikoog. Met ploegen is de jaarlijkse slibaanwas te bestrijden, maar één keer in de 4 á 5 jaar moet er zwaarder geschut worden ingezet. Voor dit vaarseizoen is de jachthaven gecutterd en is het gebaggerde zand in het naastgelegen depot gezet.
Om inzicht te verkrijgen in waterbodemverloop en -diepten, te verwijderen en verwijderde hoeveelheden, waterbodem- en oeverinspecties en obstakelinventarisaties, voert HDidee Advies & coaching hydrografisch en bathymetrisch onderzoek uit.
Aanvullend op hydrografisch en bathymetrisch onderzoek wordt wanneer noodzakelijk ook nog onderzoek uitgevoerd naar de aanwezige slibconcentraries. Dit gebeurt tijdens werkzaamheden met zichtwaarnemingen, in situ-metingen met handheld apparatuur, laboratorium analyses van bemonsteringen en lucht(drone)fotografie.
Uit de oude doos, maar nog altijd actueel: inzet van brakwatergetijdengebieden ten behoeve van verbetering van de waterhuishouding, kustverdediging, recreatieve beleving en niet te vergeten de natuur.
De aanloopgeul naar Noordpolderzijl is dit jaar goed gebaggerd. De baggeraar heeft lang achtereen kunnen werken en zelfs met twee ploegboten tegelijkertijd. Het resultaat mag er zijn: een gemiddelde diepte van NAP -0,85 m. is gerealiseerd en alle drempels zijn geslecht.
Na lange tijd is Noordpolderzijl weer bereikbaar voor Wadvaarders.